Νέες εκδόσεις του ΚΕΓ για τη γλωσσική εκπαίδευση και τον λογοτεχνικό γραμματισμό (ελεύθερη ηλεκτρονική έκδοση)

Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας εκπόνησε τρεις εκδόσεις στο πλαίσιο της Πράξης «Δημιουργία πρωτότυπης μεθοδολογίας εκπαιδευτικών σεναρίων βασισμένων σε ΤΠΕ και δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων για τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας στην Α΄/βάθμια και Β΄/βάθμια εκπαίδευση» (MIS 296579), η οποία υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – ΕΚΤ) και από Εθνικούς Πόρους (ΕΣΠΑ 2007-2013).
Οι εκδόσεις και το σύνολο του υλικού της παραπάνω Πράξης είναι στη διάθεση των ενδιαφερομένων σε ηλεκτρονική μορφή στη διεύθυνση http://www.greeklanguage.gr/aboutdigitalschool.

Διαδικτυακές κοινότητες εκπαιδευτικών για τα γλωσσικά μαθήματα: σχεδιασμός και εμπειρία. Δ. Κουτσογιάννης – Α. Μάτος (επιμ.). Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη, 2015.

Η έκδοση έχει ως στόχο να αναδείξει το επιστημονικό υπόβαθρο και την εμπειρία από τη διαδικτυακή κοινότητα εκπαιδευτικών «Διάλογος», η οποία λειτούργησε υπό την αιγίδα του ΚΕΓ από τον Μάρτιο του 2012 μέχρι τον Ιούνιο του 2015. Συζητούνται ζητήματα που άπτονται τεχνικών επιλογών και επιστημονικού σχεδιασμού, προκειμένου να προκύπτει δημιουργική συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών (εκπαιδευτικών, συντονιστών, επιστημονικών υπεύθυνων). Παράλληλα, καταγράφεται η εμπειρία όλων των συμμετεχόντων και αποτιμάται το είδος της μάθησης που προέκυψε. Πρόκειται για το πρώτο βιβλίο στην Ελλάδα που δίνει συγκεκριμένο περιεχόμενο στη λογική των διαδικτυακών κοινοτήτων και αρθρώνει μια εναλλακτική και επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.

Ανάλυση σχολικού λόγου. Η γλωσσική διδασκαλία σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο. Δ. Κουτσογιάννης & Ι. Χατζηκυριάκου, Στ. Αντωνοπούλου, Β. Αδάμπα, Μ. Παυλίδου. Τόμοι Α-Β, Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη, 2015.

Πρόκειται για δίτομη έκδοση με διπλό στόχο: να διαμορφώσει ένα θεωρητικό και μεθοδολογικό πλαίσιο ανάλυσης του εκπαιδευτικού λόγου και, με βάση το πλαίσιο αυτό, να χαρτογραφήσει την κινητικότητα που αναδεικνύεται κατά τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε μια έντονα μεταβαλλόμενη περίοδο, όπως η σημερινή, τόσο σε επίπεδο τοπικό όσο και διεθνές. Σε αντίθεση με τις περισσότερες διεθνείς αναλύσεις σχολικού λόγου, το παρόν βιβλίο εστιάζει στην κατανόηση του εκπαιδευτικού γίγνεσθαι από μια διδακτική οπτική γωνία, που σημαίνει ότι οι διαπιστώσεις μπορούν να τροφοδοτήσουν τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και τη διδακτική καθημερινότητα.

Σελιδοδείκτες. Για την ανάγνωση της λογοτεχνίας. Β. Βασιλειάδης – Κ. Δημοπούλου (επιμ.). Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη, 2015.

Το λογοτεχνικό κείμενο αποκτά νόημα μέσα από τις επαναλαμβανόμενες στον χρόνο αναγνώσεις του και τις συνεχείς διαπραγματεύσεις του. Ο αναγνώστης, υποψιασμένος για την ευθύνη που αναλαμβάνει, καλείται να συλλειτουργήσει με τους άλλους παράγοντες στο πεδίο της λογοτεχνίας, το κείμενο, τον συγγραφέα, τους θεσμούς που (ανα)παράγουν τη λογοτεχνία ως σημειωτικό σύστημα κλπ. Σε αυτόν τον αναγνώστη απευθύνεται ο τόμος αυτός προσδοκώντας να του δείξει με τρόπο ευσύνοπτο ποικίλους δρόμους προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων, διάφορες θεωρήσεις του λογοτεχνικού φαινομένου, ερμηνευτικά εργαλεία για την ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων, και να τον ενισχύσει στις στιγμές που αναμετράται με το κείμενο και τα νοήματά του. Σε αυτόν, άλλωστε, και την καλλιέργεια της αναγνωστικής του συμπεριφοράς, την εμπέδωση αναγνωστικών δεξιοτήτων και την ενίσχυση της κριτικής του εγρήγορσης απέναντι στον κόσμο στοχεύει το εκπαιδευτικό σύστημα. Η συγκεκριμένη έκδοση προέκυψε από τη διαπίστωση σχετικής ανάγκης στη διαδικτυακή κοινότητα εκπαιδευτικών του έργου και συνοδεύει τον υπό εκπόνηση ψηφιακό (εμπλουτισμένο και πολυμεσικό) οδηγό ανάγνωσης της λογοτεχνίας που [θα] φιλοξενείται στον διαδικτυακό τόπο των «Ψηφίδων».

H έντυπη εκτός εμπορίου μορφή των εκδόσεων διατίθεται δωρεάν από τα γραφεία του ΚΕΓ στη Θεσσαλονίκη (Καραμαούνα 1, πλ. Σκρα, Καλαμαριά, 2ος όροφος) και ώρες 9.30-14.30 (πληροφορίες Θ. Σαρουγιαννίδης).