Σελιδοδείκτες. Οδηγός για την ανάγνωση της λογοτεχνίας (ανοιχτή πρόσβαση - ηλεκτρονικό αρχείο έντυπης έκδοσης)

Σελιδοδείκτες. Για την ανάγνωση της λογοτεχνίας.

Βασίλης Βασιλειάδης – Κική Δημοπούλου (επιμ.), Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Θεσσαλονίκη, 2015. 

 

[Έκδοση εκτός εμπορίου - με κλικ στον τίτλο έχετε πλήρη πρόσβαση στο ηλεκτρονικό αρχείο]

 

Το λογοτεχνικό κείμενο αποκτά νόημα μέσα  από τις επαναλαμβανόμενες στον χρόνο αναγνώσεις του και τις συνεχείς διαπραγματεύσεις του. Ο αναγνώστης, υποψιασμένος για την ευθύνη που αναλαμβάνει, καλείται να συλλειτουργήσει με τους άλλους παράγοντες στο πεδίο της λογοτεχνίας, το κείμενο, τον συγγραφέα, τους θεσμούς που (ανα)παράγουν τη λογοτεχνία ως σημειωτικό σύστημα κλπ. Σε αυτόν τον αναγνώστη απευθύνεται ο τόμος αυτός προσδοκώντας να του δείξει με τρόπο ευσύνοπτο ποικίλους δρόμους προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων, διάφορες θεωρήσεις του λογοτεχνικού φαινομένου, ερμηνευτικά εργαλεία για την ανάγνωση των λογοτεχνικών κειμένων, και να τον ενισχύσει στις στιγμές που αναμετράται με το κείμενο και τα νοήματά του. Σε αυτόν, άλλωστε, και την καλλιέργεια της αναγνωστικής του συμπεριφοράς, την εμπέδωση αναγνωστικών δεξιοτήτων και την ενίσχυση της κριτικής του εγρήγορσης απέναντι στον κόσμο στοχεύει το εκπαιδευτικό σύστημα.

Η μορφή των κειμένων που δημοσιεύονται σε αυτόν τον τόμο αποτελεί την επεξεργασμένη έντυπη εκδοχή ενός σημαντικού μέρους των κειμένων που συντάχθηκαν για τους ψηφιακούς «Σελιδοδείκτες», έναν πολυμεσικό οδηγό για την ανάγνωση της λογοτεχνίας, που φιλοξενείται στον διαδικτυακό τόπο των «Ψηφίδων», του ηλεκτρονικού περιβάλλοντος που δημιούργησε και υποστηρίζει το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας για την υποστήριξη των μαθημάτων ελληνικής γλώσσας με ψηφιακούς μαθησιακούς πόρους και εργαλεία.

 

Επισκεφθείτε τον δικτυακό τόπο με τους ψηφιακούς Σελιδοδείκτες.

Δείτε εδώ όλες τις σχετικές δράσεις του ΚΕΓ.

 

[Τελευταία ενημέρωση, Οκτωβρίου 2016: το ψηφιακό αυτό αντίτυπο κρατά το ίδιο ISBN για τεχνικούς λόγους, ωστόσο έχουν διορθωθεί σιωπηρά τα παροράματα].


Περιεχόμενα έντυπου οδηγού

Το λογοτεχνικό κείμενο

Η ποιητική της ανατροπής: σάτιρα, ειρωνεία, χιούμορ, παρωδία (Κατερίνα Κωστίου)

Για το ύφος (Τιτίκα Δημητρούλια)

Δημοσιογραφική λογοτεχνία ή λογοτεχνική δημοσιογραφία (Αγγέλα Γιώτη)

Για τις μικροαφηγήσεις (Κική Δημοπούλου)

Λογοτεχνία και το μέλλον του βιβλίου (Δημήτρης Δημηρούλης)

Από τις έντυπες στις ηλεκτρονικές εκδόσεις: ψηφιακά/πολυμεσικά αρχεία, «υπερ-εκδόσεις», ηλεκτρονικά ανθολόγια & ψηφιακές βιβλιοθήκες (Τιτίκα Δημητρούλια)

Το (λογοτεχνικό) αρχείο ως συγκείμενο (Κατερίνα Τικτοπούλου)

Λογοτεχνία, Ιστορία, Κοινωνία

«Ονομάτων επίσκεψις». Ονοματολογία και ταξινόμηση ως συνθήκες συγκρότησης της συγγραφικής ταυτότητας (Αγγέλα Γιώτη)

Ιστορία και μυθοπλασία (Μαρία Ακριτίδου)

Λογοτεχνικοί χαρακτήρες, ιδεολογία και στερεότυπα: γέννηση και χρήσεις (Αναστασία Νάτσινα)

Ο λογοτεχνικός κανόνας: προκλήσεις, αναθεωρήσεις, συναινέσεις (Γιάννης Παπαθεοδώρου)

Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας (Ελένη Χοντολίδου)

Κοινωνιολογία της ανάγνωσης (Μαίρη Λεοντσίνη)

Ανάγνωση & Αναγνώστες

Ατομική και συλλογική ανάγνωση: ρήξη ή συνεχές; (Μαίρη Λεοντσίνη0

Ψηφιακές αναγνωστικές πρακτικές (Κατερίνα Τικτοπούλου)

Διερευνώντας το φάσμα των δυνατών ανταποκρίσεων του αναγνώστη στην «εποχή της ανάγνωσης» (Ευαγγελία Φρυδάκη & Ευαγγελία Καλούδη0

Ανάγνωση και ιστορικότητα της λογοτεχνίας: από την αισθητική της πρόσληψης (Κική Δημοπούλου)

Λογοτεχνία, ανάγνωση και ερμηνεία: η «επιστροφή» της ιδεολογίας (Γιάννης Παπαθεοδώρου)

Σύγκριση

Η συγκριτολογική οπτική στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Ιωάννα Ναούμ)

Μύθος και λογοτεχνία (Κατερίνα Καρακάση)

Ut pictura poesis: το παράλληλο μεταξύ λογοτεχνίας και εικαστικών τεχνών σε νεοελληνικό και ευρωπαϊκό περιβάλλον (Μαρία Αθανασοπούλου)

Η σχέση ποίησης και μουσικής στον συμβολισμό και τον μοντερνισμό (Πολίνα Ταμπακάκη)

Νεοελληνική λογοτεχνία και κινηματογράφος (Ευριπίδης Γαραντούδης)

 

Η συγκεκριμένη έκδοση προέκυψε ως ανάγκη μέσα από τις συζητήσεις των ίδιων των εκπαιδευτικών στη διαδικτυακή κοινότητα «Διάλογος», βασικό πόλο στο πλαίσιο της Πράξης 62 του ΚΕΓ: «Δημιουργία πρωτότυπης μεθοδολογίας εκπαιδευτικών σεναρίων βασισμένων σε ΤΠΕ και δημιουργία εκπαιδευτικών σεναρίων για τα μαθήματα της Ελληνικής Γλώσσας στην Α΄/βάθμια και Β΄/βάθμια εκπαίδευση» (MIS 296579), η οποία υλοποιήθηκε μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, και συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο – ΕΚΤ) και από Εθνικούς Πόρους (ΕΣΠΑ 2007-2013).